2015-06-30

Kto kupuje mieszkania w wakacje?

plaza1

W wakacje rynek mieszkaniowy nie próżnuje. Klienci deweloperów i pośredników przeznaczają urlopy na poszukiwanie własnego M, a do zakupów przystępują gotówkowi kupujący. Z uwagi na sezon urlopowy muszą się liczyć z wydłużeniem czasu samej transakcji. Kto kupuje mieszkania w wakacje?




 

Z ankiety przeprowadzonej przez sieciowe biuro nieruchomości Metrohouse wynika, że zainteresowanie rynkiem mieszkań nie maleje w okresie wakacyjnym. Większość ankietowanych pośredników (64 proc.) twierdzi, że klienci przeznaczają czas urlopów na poszukiwanie własnego M. Fakt, że kupujący mają więcej czasu na poszukiwanie mieszkania nie przekłada się jednak na przyspieszenie decyzji o zakupie. Liczba mieszkań w ofercie powoduje, że przed podjęciem ostatecznej decyzji wolimy dokładnie przeanalizować dostępne oferty niż podejmować pochopne decyzje pod wpływem impulsu.

Metrohouse przygotowało listę kilku specyficznych dla okresu wakacyjnego zjawisk na rynku. Warto zapoznać się z nią, jeśli planujemy w najbliższych tygodniach dokonanie transakcji na rynku mieszkaniowym.

 

  1. Większe zainteresowanie mieszkaniami do remontu

Wakacje to dobry czas, aby zainteresować się mieszkaniami przeznaczonymi do remontu. Statystyki sprzedażowe Metrohouse potwierdzają, że właśnie w tym okresie sprzedaje się więcej mieszkań do większego lub mniejszego odświeżenia. Dłuższy dzień sprzyja intensyfikacji prac remontowych, a prace można zaplanować tak, by zdążyć z przeprowadzką przed pierwszym dzwonkiem w szkole. Klienci posiadający takie mieszkania powinni więc zwiększyć nakłady na promocję swoich ofert.

  1. Poszukiwane mieszkania pod wynajem

Lipiec i sierpień to czas, kiedy sprzedaje się więcej mieszkań pod wynajem. Jedną z grup nabywców są rodzice dzieci rozpoczynających studia w jednym z ośrodków akademickich – nie tylko w największych aglomeracjach, ale także m.in. w Białymstoku, Toruniu czy Lublinie. Częstym modelem jest zakup mieszkania dwupokojowego dla przyszłego studenta i podnajem drugiego pokoju. Takie rozwiązanie pokrywa czynsz za mieszkanie, ew. zmniejsza comiesięczne obciążenia kredytowe. Zainteresowaniem szczególnie cieszą się mieszkania zlokalizowane blisko kampusów akademickich.

  1. Wycieczki po mieszkanie

Jeżeli klienci nie mieszkają na stałe w mieście, w którym chcą kupić mieszkanie, w sezonie wakacyjnym dość popularne są przyjazdy do większych aglomeracji, aby wybrać mieszkanie do zakupu. Tacy klienci z reguły poświęcają 2-3 dni na oglądanie wcześniej wyselekcjonowanych ofert i szybko podejmują decyzję o zakupie. Kolejna wizyta następuje zazwyczaj na podpisanie umowy przenoszącej własność. W opinii pośredników jest to grupa najbardziej zmotywowanych i zdecydowanych klientów.

  1. Więcej klientów z gotówką

W czasie wakacji większą aktywność odnotowują klienci gotówkowi. Jeżeli więc sprzedającemu zależy na szybkiej transakcji bez oczekiwania na kredyt załatwiany przez kupującego, to wakacje zwiększają szanse na taką transakcję. Należy jednak pamiętać, że posiadanie gotówki przez potencjonalnego oferenta może być kartą przetargową przy ewentualnych negocjacjach ceny. Chęć szybszego sfinalizowania transakcji może być jednoznaczny z potrzebą obniżenia ceny.

  1. Kolizje z terminami

Specyfika okresu wakacyjnego powoduje, że sam wybór mieszkania i skuteczne negocjacje ze sprzedającym nie oznaczają błyskawicznej transakcji. Sezon urlopowy opóźnia uzyskanie dokumentacji do umowy (m.in. zaświadczeń ze spółdzielni mieszkaniowych), przedłużają się procedury kredytowe w banku, pojawiają się też problemy z ustaleniem terminu umowy, który należy uzgodnić biorąc pod uwagę wakacyjne plany stron. Transakcja w wakacje może przeciągnąć się nieco w czasie w porównaniu do innych okresów w roku.

  1. Niełatwa logistyka

Więcej czasu na oglądanie dostępnej oferty i mobilizacja kupujących zderzają się z wyjazdami wakacyjnymi. Zdarza się więc, że pomimo chęci poświęcenia czasu na poszukiwanie mieszkania pośrednicy nie zdołają zorganizować prezentacji każdej z wybranych ofert. Należy to wziąć pod uwagę przy planowaniu czasu. Wiele z wybranych ofert może być niedostępnych do prezentacji w planowanym przez nas czasie.

  1. Mniej nowych mieszkań do sprzedaży

O ile wybór mieszkań na rynku jest dość duży, nowe oferty nie pojawiają się już tak często. Dla sprzedających okresem podejmowania decyzji o sprzedaży jest zazwyczaj wiosna i jesień. Dlatego w wakacje nie należy liczyć, że nowe oferty sprzedaży będą pojawiać się z dużą częstotliwością.

Photo credit:
Grand Velas Riviera Maya / Foter / CC BY-SA


Masz pytania? Skontaktuj się z nami lub odwiedź najbliższe biuro Metrohouse.

+48 22 626 pokaż!

Wypełnij poniższy formularz:

Czy ten wpis okazał się przydatny? Udostępnij znajomym


Wyślij wiadomość mailem

Czy ten wpis okazał się przydatny?
Wyślij znajomym!


Wyślij wiadomość mailem

Nasi klienci powiedzieli

"Współpraca z Panem Marcinem to najlepsze co mogło mnie spotkać. Z czystym sercem polecam wszystkim."

— Piotr B, Wrocław